مودل چیست و چه کاربردی دارد؟

مودل چیست

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که مودل چیست و چه کاربردی دارد؟ مودل بستری برای آموزش مجازی آنلاین است که شما را قادر می سازد تا دوره های آموزشی خود را ایجاد کنید. تکالیف درسی را مشخص و اضافه کنید و البته می توانید سیر پیشرفت دانشجویان خود را زیر نظر داشته باشید. مودل همچنین به شما این اجازه را می دهد که با دانشجویان در ارتباط باشید. بتوانید در جوامع علمی و مباحث دانشجویی با یکدیگر در ارتباط باشید.

.

مودل بستری برای آموزش مجازی آنلاین است که شما را قادر می سازد تا دوره های آموزشی خود را ایجاد کنید.

 

مودل چیست

در جواب این سوال که مودل چیست باید بگوییم که مودل یک نرم افزار آموزشی متن باز می باشد. مودل یکی از بهترین نرم افزارهای موجود در زمینه مدیریت یادگیری آنلاین در دنیا است. می توانید متناسب با نوع  نیاز خود و استفاده از افزونه ها یا اجرای کد های دستوری، ویژگی های مورد نظر خود را داشته باشید. مودل یکی از بزرگترین نرم افزار های ارائه دهندگان سیستم آموزش آنلاین در سراسر جهان است.

مودل یکی از اولین شرکت های نرم افزاری می باشد که در بازآفرینی یک محیط آنلاین برای کاربران خود، کار شگفت انگیزی را انجام رسانده است. این شرکت با ارائه نرم افزاری با قابلیت تنظیم و تقویت کننده آموزش آنلاین جهانی نقش پررنگی در این زمینه ارائه داده است. گفتنی است که، تجارت مدیریت یادگیری به وسیله نرم افزار مودل آغاز شد. توانست به شرکت های دیگر نشان دهد که امور مربوط به آموزش فقط متکی به یک روش سنتی برای آموزش و پرورش فکری نیست. بلکه یک بستر آموزشی و یک ایده تجاری جهانی است.

استفاده از نرم افزار آموزشی مودل تقریبا ساده می باشد. اما برای دستیابی به تنظیمات و برخورداری از امکاناتی که در مارکت برای کاربران ارائه می دهد کار را تا حدی دشوار می کند. برای استفاده از تمامی قابلیت های نرم افزار و اعمال تغییرات بر روی برنامه، نیاز است تا کمی با کد نویسی آشنایی داشته باشید تا بتوانید تغییرات مورد نظر را اعمال کنید. با دارا بودن تیمی مجرب و آشنا به برنامه نویسی می توانید به طور حرفه ای بستر مودل را توسعه دهید.

این نرم افزار کاربردهایی اعم از ایجاد دوره های الکترونیکی آموزشی، ارسال تکالیف و صدها کاربرد دیگر را ارائه می دهد.

 بیشتر بدانید : سرور مودل و امکانات آن

کاربرد مودل چیست

این نرم افزار کاربردهایی اعم از ایجاد دوره های الکترونیکی آموزشی، ارسال تکالیف، ثبت نام، دسته بندی مطالب برای یادگیری آنلاین، برگزاری آزمون، نمره دهی و همچنین زمینه ایجاد ارتباط برای کاربران در کلاس مجازی ارائه می دهد. تمام این ها فقط کمی از ویژگی های مودل است. ولی این نرم افزار دارای ویژگی های بسیار پیشرفته تری نیز می باشد.

ویژگی های دیگری مانند پیشرفت به صورت مشروط در دوره، ارائه گواهینامه های تحصیلی، تدوین برنامه های یادگیری مبتنی بر شایستگی افراد و خیلی از موارد دیگر را می توان نام برد. هر سازمان یا موسسه ای چه از نوع آموزشی و چه تجاری که تمایل به برگزاری و استفاده از پورتال آموزش مجازی را برای دوره های آموزشی و آکادمیک در مدارس، کالج ها، دانشگاه ها، برنامه های آموزش آنلاین و جلسات داخلی برای شرکت ها و… داشته باشد، می تواند از امکانات مهم این نرم افزار حرفه ای بهره ببرد.

<< قیمت سرور مودل >>

امنیت و یکپارچگی مودل 

با در نظر گرفتن قابلیت شخصی سازی نرم افزار Moodle، می توان این نرم افزار را قدرتمند ترین سیستم مدیریت یادگیری آنلاین محسوب کرد. صدها افزونه و پوسته های گرافیکی برای تغییر ظاهر مودل ایجاد شده است که می توانند شکل ظاهری محیط آن را به شکل چشمگیری متحول کنند.

و همچنین امکانات فراوانی را به نرم افزار آموزشی اضافه کنند که می تواند این محصول را در جایگاه خود بسیار جذاب و کاربر پسند نماید. با این حال، تمام این موارد تنها در نسخه اولیه یا نسخه میزبان مودل، در دسترس هستند. که انتظار می رود در نسخه SaaS به طور کامل حذف شوند.

در واقع، ممکن است بعضی از افزونه ها برای سازگاری بیشتر با جدیدترین نسخه مودل که در فضای ابری نگهداری می شود، مورد استفاده قرار نگیرند. البته این امر می تواند مشکلات جدی را برای کاربران ایجاد کند.

اما برای این مسئله می تواند راه حلی وجود داشته باشد. کلیه ی این امکانات و افزونه های این نرم افزار، برای تمام کسانی از طریق سرورهای اختصاصی سایت های Moodle را میزبانی می کنند، به طور کامل فراهم شده است. این نرم افزار دارای چندین ویژگی امنیتی می باشد که در برابر سایر نرم افزارهای مشابه، مودل را به یکی از قوی ترین نرم افزار های امنیتی در برابر هرگونه تهدیدی بدل می کند.

مودل چیست

این پلتفرم قابلیت ادغام با سایر نرم افزار ها را نیز دارا می باشد.

 

موارد استفاده از سیستم مدیریت یادگیری مودل 

  • دانشگاهی: مودل به عنوان یک سیستم مدیریت یادگیری مجازی، از lMS و SCORM به صورت آنلاین پشتیبانی می کند. با دارا بودن قابلیت مدیریت کاربران، که بر اساس ایجاد گروه های قابل اعتماد است، می تواند انتخابی شایسته برای اهداف آموزش عالی باشد. با دارا بودن قابلیت های دسترسی و پشتیبانی فراوان به زبان های مختلف، این نرم افزار یکی از بهترین و کاربردی ترین گزینه ها برای دانشگاه ها می باشد.
  • نهادهای دولتی و غیرانتفاعی: نهادها و سازمان های دولتی و همینطور سازمان های کوچک میتوانند مودل را به دلیل دارا بودن قیمت رقابتی و عملکرد بسیار مناسب، که دارای ویژگی شخصی سازی نیز است، بسیار مفید بدانند.
  • مشاغل: هدف اصلی استفاده از سامانه مودل برگزاری کلاس های آموزشی و آکادمیک و برگزاری جلسات کاری می باشد. در نتیجه قابلیت های گنجانده شده در سیستم مودل، به طور کامل نیاز های برگزاری دوره های آموزشی شرکتی را برآورده نمی کند. از این رو تمام قابلیت های مورد نیاز برای مدیریت آموزش شرکتی در یک محصول جداگانه با عنوان Moodle Workplace قرار داده شده است.

میزبانی یا هاستینگ مودل به چه صورت است؟

شما می توانید با نصب نرم افزار مودل و بر روی سرور های مختلف و انجام تنظیمات آن یک سامانه یکپارچه آموزش طراحی کنید اما برای داشتن کیفیتی بهتر و داشتن یک سامانه آموزشی مطمئن از سرویس های مودل میزبان کلاس استفاده کنید تا یک آموزش آنلاین بدون نقص را تجربه کنید.

ورود به ناحیه کاربری و ثبت سفارش 

جمع بندی

سامانه آموزش مجازی در دنیا دائما توسط تیم توسعه اختصاصی خود و توسعه دهنده های دیگر به روز می گردد و مورد حمایت قرار می گیرد. می توانید به صورت درون برنامه ای اقدام به ساخت آزمون کنید و آن را با H5P ادغام کنید. این قابلیت محتوای تعاملی بیشتری را برای مخاطب فراهم می کند. این پلتفرم قابلیت ادغام با سایر نرم افزار ها را نیز دارا می باشد.

این نرم افزار قابلیت ترجمه به زبان فارسی ( مودل فارسی ) نیز داراست

از جمله این نرم افزار ها پلتفرم وبینار adobe connect (ادوبی کانکت) و ابزار تالیف H5P هستند که به طور پیش فرض با مودل همکاری می کنند. همچنین می توانید سایت خود را به این پلتفرم متصل کنید. به جرات می توان گفت این وب سایت یک رسانه جمعی برای مدرسان در سراسر جهان می باشد. که در آن قادر هستند، دانش خود را با دیگران به تبادل بگذارند و شبکه ای از اساتید را برای شرکت در مباحث علمی ایجاد کنند.

امتیاز شما به این نوشته

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس