کلاس مجازی

کلاس مجازی یا Virtual Class، در واقع فقط یک آدرس در فضای اینترنتی است که از طریق آن، اساتید می توانند آموزش از راه دور برگزار کنند و دانشجویان از هر نقطه دنیا از آن بهره مند شوند. در کلاس مجازی بسیاری از امکانات کلاس حضوری و قابلیت های جذاب تر دیگری در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. زندگی های امروزی دغدغه های بیشتری نسبت به قبل برای انسان ها به وجود می آورند. رفت و آمد و وقتی که برای آن تلف می گردد یکی از مواردی است که ساکنین شهرهای بزرگ از آن شکایت می کنند.

آموزش از راه دور یکی از راه حل هایی است که به ما در حل بخشی از این مشکلات کمک می کند. از مهمترین نکات مثبت این صنعت برای جامعه به ارمغان آوردن توزیع عادلانه فرصت برای یادگیری تمام افراد است. به لطف آموزش از راه دور و ابزارهای کلاس مجازی، افرادی که در کشورهای محروم زندگی می کنند فرصت حضور در کلاس های بهترین دانشگاه های جهان را دارند. آنها قادر هستند به صحبت های معروف ترین اساتید گوش دهند و تبادل نظر کنند. همه گیری بیماری کرونا و خانه نشین شدن افراد سبب رونق آموزش آنلاین و کلاس مجازی گردیده است.

خرید سرور ادوبی کانکت با بهترین کیفیت 

انواع کلاس مجازی

کلاس های مجازی به دو دسته، کلاس مجازی آنلاین و آفلاین تقسیم می شوند.

  • کلاس مجازی آنلاین: تشکیل کلاس و حضور استاد و دانشجو در یک زمان اتفاق می افتد.
  • کلاس مجازی آفلاین: دانشجو از فایل ها و فیلم های ضبط شده از قبل استفاده می کند.

برای هر کدام از این نوع کلاس های مجازی، ابزارهای متفاوتی توسعه یافته اند، به عنوان مثال نرم افزار ادوبی کانکت برای برگزاری کلاس مجازی آنلاین و مدیریت آموزش LMS برای ارائه آموزش الکترونیک به صورت آفلاین توسعه یافته اند. سازمان ها و آموزشگاه ها ترکیبی از این دو روش را مورد استفاده قرار می دهند. لازم به ذکر است که این دو نرم افزار را می توان در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار داد.

 

آموزش آنلاین

در کلاس مجازی مانند کلاس حضوری، پارامترهای دانشجو، استاد، تخته وایت برد و… وجود دارند.

 انواع کلاس آنلاین و مزایای آن 

کلاس مجازی آنلاین

در این نوع آموزش، زمانی که به کلاس مجازی وارد می شوید می توانید سایر افراد حاضر در کلاس را ببینید و حتی بصورت انفرادی و گروهی به گفتگو بپردازید. این فرآیند تعاملی می تواند بصورت صوتی و تصویری یا متنی باشد. در هنگام تدریس به صورت آنلاین توسط مدرس، می توانید از تمامی امکاناتی که استاد در اختیارتان قرار می دهد، استفاده کنید. برای مثال یک جزوه آموزشی را نشان می دهد و شما قادر هستید آن را برای خود ذخیره کنید. در پورتال مدیریت آموزش مجازی می توانید ویدئو های ضبط شده را در هر ساعت شبانه روز  و در هر کجا مشاهده کنید و هیچ محدودیت زمانی نخواهید داشت.

 

قابلیت گفتگوی متنی در کلاس مجازی

در سیستم آموزش مجازی LMS پرکاربرد ترین قابلیت، امکان چت می باشد. برای طرح سوال و یا صحبت به صورت متنی، می توانید پیام خود را در قسمت چت تایپ کنید، و بر روی کلید ارسال کلیک کنید تا پیام شما برای تمام افراد حاضر در کلاس قابل رویت باشد. حتی می توانید به صورت خصوصی با استاد و یا دیگر حاضرین صحبت کنید. در یک محیط مجازی باید  دانشجویان را  به مشارکت در یادگیری تعاملی تشویق کرد.

در کلاس مجازی مانند کلاس حضوری، پارامترهای دانشجو، استاد، تخته وایت برد و… وجود دارند. دانشجویان می توانند سوال های خود را بپرسند و استاد به آنها پاسخ دهد. در واقع این نوع از آموزش که با استفاده از یک نرم افزار آموزش مجازی انجام می گیرد، نمونه ای بارز از جلسات آنلاین تلقی می گردد. همان گونه که در وبینارها با بهره گیری از نرم افزار ویدئو کنفرانس تحت وب انجام می گیرد.

آموزش الکترونیک

در کلاس مجازی می توانید سایر افراد حاضر در کلاس را ببینید و حتی بصورت انفرادی و گروهی به گفتگو بپردازید.

 

مزایای کلاس مجازی

  • هزینه ی کلاس های آنلاین در مقایسه با کلاس های حضوری بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  • در سرویس آموزش مجازی، به دلیل نمایش اسلاید و محتوای آموزشی، کلاس با کیفیت تری برگزار می شود.
  • قابلیت ضبط کردن کلاس ها و مشاهده یا گوش دادن چند باره به آن میسر است.
  • با استفاده از این سیستم، دوره ها در دسترس کلیه اشخاصی که به آموزش های با کیفیت و دانشگاه ها دسترسی ندارند نیز قرار می گیرد.
  • در آموزش مجازی دیگر نیازی به رفت و آمد دانش آموزان و مدرسان نیست و این امر خود در کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان بسیار موثر است.
  • مشارکت دانش آموزان در مباحث کلاس به دلیل غیر حضوری بودن و افزایش اعتماد به نفس بیشتر می گردد.
  • اسامی تمامی شرکت کنندگان در کلاس مشخص است و استاد می تواند به راحتی حضور و غیاب نماید و از حاضر بودن دانشجویان اطمینان حاصل کند.

 

کاربرد تخته سفید در کلاس مجازی

در یک کلاس مجازی حرفه ای، به صورت مستقیم به تمام مطالب آموزشی دسترسی خواهید داشت. اگر دانشجویان قادر به دنبال کردن کلاس از گوشی هوشمند یا تبلت های خود باشند، دیگر نیازی به استفاده از پروژکتور در کلاس نمی باشد. می توانید با استفاده از یک رایانه به عنوان سیستم مدیر استفاده کنید و محتوای آموزشی را با تمام دانش آموزان در قسمت تخته سفید به اشتراک بگذارید. می توانید یک ویدئو یا یک فایل صوتی پخش کنید، یک کتاب PDF را در اختیار مخاطبان قرار دهید و به راحتی مطالب را در تخته سفید آنلاین بنویسید.

استفاده از کلاس مجازی به شما قدرت بیشتری برای هدایت کلاس می دهد. شما دیگر لازم نیست صبر کنید تا دانش آموزان صفحه درست کتاب را پیدا کنند، کافیست همان صفحه مورد نظر را برای آنان به اشتراک بگذارید.  ابزارهای آموزش الکترونیک مزیت های زیادی دارند. می توانید در تخته سفید از نشانگرها برای علامت گذاشتن و از ابزار پاک کن برای پاک کردن استفاده کنید. با یک کلیک صفحه را بزرگ کنید و با یک کلیک قلم را عوض کنید. دست خط شما ممکن است دارای لرزش باشد و از خوانایی کمی برخوردار باشد، با استفاده از یک اپلیکیشن خوشنویسی دست خط خود را بهبود بخشید.

 

آموزش آنلاین

همه گیری بیماری کرونا و خانه نشین شدن افراد سبب رونق آموزش آنلاین و کلاس مجازی گردیده است.

 

 

جمع بندی

اما توجه داشته باشید که این انتهای خبرهای خوب درباره آموزش مجازی نیست. شما به عنوان یک مدرس می توانید قدرت بیشتری داشته باشید. امروزه، اطلاعات و داده ها سبک زندگی ما را تغییر داده اند و در آینده روش های یادگیری را تغییر خواهند داد. بهترین نرم افزار برای کلاس مجازی آن است که قادر باشد رفتار دانشجویان و دبیران را پیگیری کند. نرم افزار کلاس مجازی باید بتواند به مدرسان بگویدکه کدام دانشجو نتیجه ی خوبی از امتحانات کسب نکرده است، کدام یک از دانش آموزان از داوطلب نمی شود و در کلاس مشارکت نمی کند.

امتیاز شما به این نوشته

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس